Vyškrtnite únavu z vášho denníka!

Autor: Mgr. Tatiana Janoková, Publikované: 12. novembra 2018

Nie vždy sa dá naplniť svoj denný harmonogram zdravým a vitálnym spôsobom. Sú dni, keď občas musíme pracovať na maximum. Vtedy často siahneme až na dno svojich síl, čo sa prejaví na fyzickej vyčerpanosti. Ak potrebujete zvládnuť pracovné, rodinné a aj výnimočné situácie, neraz sa pristihnete, že vám skrátka na seba nezostáva ani chvíľka. Ani chvíľka vitálneho a efektívneho trávenia voľného času. Padnete tak únavou a pravdepodobne sa tento kolotoč znova zopakuje.

Únavu neprekonáte tým, že si ďalšiu noc pospíte o jednu-dve hodiny dlhšie. Problém fyzickej vyčerpanosti treba podchytiť hneď na začiatku. Je nutné, aby ste si nastavili svoj denný režim s dostatkom zdravej, nutrične bohatej stravy a s osemhodinovým spánkovým oddychom. Inak sa únava vystupňuje až k oveľa závažnejším zdravotným problémom.

Ľudský organizmus potrebuje dostatočný pitný režim, pravidelné prechádzky a pobyt na čerstvom vzduchu. Cvičením si zregenerujete svoje sily a správne sa nakopnete do ďalšieho hektického dňa. Samozrejme, únavu najčastejšie zaháňame kávou alebo energetickými nápojmi. Oveľa efektívnejším riešením by bolo zmierniť vplyv stresových faktorov a radšej sa venovať prospešnejším aktivitám.

Takým, ktoré nás bavia a nabijú pozitívnou energiou. Častým problémom je aj zamieňanie pojmu únava s nudou. Neriešime teda svoj nezáujem o rôzne športové či iné záujmové činnosti, radšej sa vyhovárame na únavu. Tu už by bola na mieste konzultácia s psychológom. Únava je tiež blízko súvisiaci pojem s depresiou.

Aké riešenia v boji proti únave prináša zdravá strava?

Únava a pocit malátnosti nás najviac trápi práve v období hmlistých, sychravých dní. Dlhé chladné večery nám nedokážu ponúknuť toľkú radosť a energiu, ako to býva počas krásnych letných mesiacov. Aj o tom by sme však dokázali polemizovať.

Každému vyhovuje iná “intenzita denného svetla“. To je otázkou osobitných potrieb. Čo nám všetkým pomôže rovnako, sú zdravé a energické potraviny. Proti únave si treba vyberať predovšetkým zo zdrojov vitamínu A, B, C a magnézia v prírodnej forme.

Z tých sladších variantov si môžete bez najmenších výčitiek pochutnať na banánoch. Práve banány obsahujú okrem iných cenných látok aj aminokyseliny, ktoré sa podieľajú na podpore zdravej mozgovej činnosti. Zástankyne zdravých a výživných raňajok nech sa opäť pustia do misy plnej ovsených vločiek. Bojujú proti únave a podporujú celkovú svalovú i duševnú aktivitu. Zo sezónnych pochutín si vyberajte napríklad aj spomedzi chutných vlašských orechov. Aktivizujú mozgovú činnosť a fyzickú vytrvalosť. Pred únavou nepanikárte hlavou v dlaniach, ale lyžičkou v chutných a zdravých pokrmoch.

Foto: pixabay.com