Skúšky nie sú stres, ale cesta k novým víťazstvám a úspechom

Autor: Redakcia Dianka.sk, Publikované: 13. decembra 2018

Príprava na akúkoľvek skúšku vytvára pre študenta niekedy pomerne zložitú psychologickú situáciu, ktorú možno charakterizovať ako „stresujúca“ udalosť. Stres sa používa na označenie širokej škály ľudských stavov, ktoré vznikajú v reakcii na rôzne extrémne (v tomto prípade skúškou vyvolané) situácie. Ide o obranný proces nášho organizmu, ktorý má svoje špecifické prejavy, ktoré väčšinou nebolia ale následky sú pomerne vážne. Preto by ste sa ho aj v tomto prípade mali čo najskôr zbaviť a nerobiť zo skúšky veľký problém.

Stres zo skúšky

Stres je pre študenta pomerne dobre známy. Počas tohto stavu človeka sprevádzajú špecifické fyziologické zmeny: zvýšenie tlaku, rýchly tep srdca, potenie, zrýchlené dýchanie a iné podobné prejavy.

Môže mať však aj niekoľko pozitív, kedy zvyšuje funkčnú aktivitu životne dôležitých systémov, pripravuje telo na akciu, núti buď riešiť prípadnú hrozbu alebo pred ňou utiecť.

Ako sa ho zbaviť?

Najjednoduchším spôsobom, ako sa zbaviť a vystúpiť zo stresujúcej situácie, je zmeniť postoj k nej. Ako povedal Marcus Aurelius: „Zmeň svoj vzťah k veciam, ktoré ťa znepokojujú a budeš mať od nich pokoj.“

Aby ste sa týmto veciam vyhli, mali by ste urobiť niečo podobné aj vy. Ak vás čaká úspešné ukončenie štúdia na vysokej škole, oboznámte sa so všetkými detailmi v súvislosti s vypracovaním bakalárskych prác vopred.

Zamerajte sa v tomto prípade hlavne na racionálnu organizáciu. Jej nedostatok v spojení s nezodpovednosťou môže viesť k poruchám a prispievať k stresu.

Jedným z ďalších jednoduchých spôsobov, ako ho znížiť, je zmierniť aj tempo života. To sa samozrejme jednoducho píše, ale realita je často úplne iná.

V rámci spomínanej prípravy a organizácie v štúdiu vám môžu pomôcť aj praktické cvičenia. Pri výskume si overte svoje výsledky pomocou laboratórnych váh alebo využite univerzálne štatistické metódy. Všetko má svoj dôvod a zmysel! Rovnako aj prednášky a semináre, ktoré sú súčasťou vzdelávacieho procesu.

Nenechajte sa oklamať podpornými prostriedkami

Jedným z najlepších spôsobov, ako sa rýchlo zbaviť stresu, je cvičenie a pohyb. Nenechajte sa oklamať  energetickými nápojmi plnými chémie. Nájdite si čas na prechádzku, jogu, jazdu na bicykli, choďte na tanečný krúžok, zaplávať si do bazéna alebo si zahrajte tenis a ďalšie iné hry. Takéto aktivity na čerstvom vzduchu by mali trvať aspoň hodinu. Uvidíte, že príprava na seminárnu prácu bude potom oveľa jednoduchšia.

Správny režim

Mačky, psy, škrečky, vtáky a iné domáce zvieratá sú dobrými pomocníkmi pri tvorbe racionálneho denného režimu a pri prevencii proti stresu. Deti, ktoré ich majú, sú menej choré, zodpovednejšie a voči nemu aj odolnejšie.

Tieto vlastnosti zlepšujú aj mäkké hračky. Jemné predmety zohrávajú uvoľňujúcu a stabilizačnú úlohu. Preto niet divu, že ľudia milujú čalúnený nábytok a vankúše obzvlášť. Aj tieto zaujímavé fakty môžete pri príprave na vašu blížiacu sa skúšku využiť vo svoj prospech.

Dokonca aj krátke spojenie s prírodou môže človeka odviesť od ťažkých myšlienok každodenného rozruchu.

Pred učením sa neprejedajte. Vyvážená strava obohatená o vitamíny a jód sa odporúča. Dobré je konzumovať banány, trochu čokolády a piť silný čaj s citrónom.

Ako je to s kávou?

Káva stimuluje duševnú činnosť a odporúča sa pre študentov počas skúškového obdobia, ktorí si to samozrejme, vzhľadom na svoj zdravotný stav, môžu dovoliť a vedia, že im nespôsobí žiadne komplikácie! S úplne prázdnym žalúdkom to ale zasa neriskujte.

Pomôcť vám môžu aj tieto maličkosti

Môžete vyskúšať aj auto-tréning. Posaďte sa alebo ľahnite a zatvorte oči. Zamerajte sa na uvoľnenie každej časti tela, od špičiek prstov až po hlavu. Keď sa dostanete do správnej hladiny, užívajte si tento pocit čo najdlhšie.

Vyskúšajte aj striedavé svalové napätie s relaxáciou (5-7 sekúnd napätie, potom 20-30 sekúnd relaxácia). Tento postup účinne zmierňuje stres a podporuje dobrý spánok.

  • opláchnite sa v sprche studenou a teplou vodou;
  • dajte si dar, možno aj obyčajný kvietok alebo sladkosť – veľmi dobre pomáha čokoláda;
  • počas prestávok pri učení využite silu hudby;
  • skúste aj odvážne piesne, ktoré vám dodajú silu.

A hlavnou vecou je pochopiť, že skúšky sú cestou k novým víťazstvám a úspechom, určujú nielen úroveň vedomostí študenta, ale otvárajú cestu novým veciam, rozširujú možnosti v poznaní a osobnom rozvoji! Nie je to ale celá podstata, na ktorej stojí vaše šťastie.

Foto: pixabay.com