Fejky v móde

Autor: Lenka Michalková, Publikované: 25. februára 2013

Tak ako sme sa pred pár rokmi tešili, že sme si kúpili niečo nové na seba, tak sa dnes bojíme, či to nie je falzifikát. Zneistiť nás môže čokoľvek. Od nekvalitného vyhotovenia, cez chybu na štítku, až po podozrivo nízku cenu. Základom je vedieť, kde nakupovať.

Falšovanie módnych značiek nie je ničím novým. Tak isto nie je novinkou, že sa falšuje všade. Či už ide o techniku, malú elektroniku, jedlo, nápoje, reštaurácie a fast foody svetového formátu… Nič neunikne. Ako náhle sa je značka známa, stáva sa jasným terčom. V ľuďoch totiž indikuje vidinu zisku.

Kópie kupujeme aj zámerne

Aj keď si to mnohí z nás nepriznajú je jasné, že fejky sa do našich skríň dostávajú hlavne zámerne. Mnohí ľudia si nemôžu dovoliť kabelku značky Louis Vuitton za niekoľko sto eur, tak si kúpia falošnú za dvacku. Pokiaľ sa človek pohybuje v spoločnosti, v ktorej sú podobné luxusné značky veľkou neznámou, dotyčná osoba sa môže cítiť sebavedomo. Ak sa však dostane medzi „značkových“ ľudí, sebavedomie náhle klesá s prvým posmeškom, či narážkou.

Je tu ale ďalší problém. Mnohí ľudia si vlastne ani neuvedomujú, že kupujú falzifikát. Aj napriek nízkej cene a odlišnostiam v dizajne si myslia, že bola táto kabelka vyrobená v značkovej továrni. To je už otázka informovanosti. Nikoho by hneď v prvej chvíli predsa nenapadlo, že ľudia môžu legálne predávať nelegálne produkty. Očividne sa stále väčšina obyvateľov spolieha na nepriestrelnosť zákonov. Tie sa však v zásadných veciach nedodržujú ani u nás, ani nikde inde. Falšovanie je trestný čin, ktorý je dnes tak bežný, že ho považujeme za samozrejmosť.

Adidas = Daidas

Rýchlo sa začali rozširovať skupiny srandistov, ktoré zámerne zhromažďujú a vyhľadávajú fejky. Kopec ľudí porovnávanie skomolených názvov totiž považuje za skvelú zábavu. A my sa im nedivíme. Fejkové značky sa totiž stávajú takmer rovnako známe ako ich originálne vzory. Internetom sa šíria smiešne názvy napodobenín, avšak je tu aj druhá strana mince. Pokiaľ sa značka o túto problematiku a svojich zákazníkov naozaj zaujíma, nič jej nebráni formou článkov, fotiek, alebo videa ľudí upozorniť na zásadné odlišnosti. Internetom sa podobné veci šíria naozaj rýchlo. Značka si tak môže zlepšiť meno a mnohým nešťastníkom navrátiť do hláv zdravý rozum.

Žarty bokom

99% všetkých módnych podvodov sa deje v Číne. Výroba je tam naozaj masová, takže sa takmer vôbec neprihliada k hygienickým pravidlám. Mnohé výrobky z Číny, Vietnamu, Taiwanu a pod. sú toxické. Ide najmä o farbivá, ktorými sú napúšťané látky. Cez kontrolu prejdú takmer všetky. Z toho si môžeme odvodiť „kvalitu“ tejto kontroly. Pokiaľ sa aj napriek tomu rozhodnete naďalej nakupovať podobné fejky, aspoň ich pred použitím poriadne vyperte. Znížite tak riziko zdravotných problémov.

Foto: logo Louis Vuitton