Pre zdravý a pokojný spánok

Autor: Mgr. Tatiana Janoková, Publikované: 6. februára 2019

Spánkový deficit nie je ani zo zdravotného, ani z osobného hľadiska príjemným spoločníkom. Únava nás obmedzuje takmer na každom kroku. Nedokážeme sa sústrediť na vhodnú a primeranú komunikáciu, v práci robíme mnoho chýb a svojím unaveným pohľadom zanechávame nepríjemné dojmy. Treba sa preto včas pozviechať a všetkým rušivým elementom pred spaním dať Dobrú noc!

Spánok sa nemení. Jeho účel, intenzita a odporúčaná dĺžka je stále rovnaká. Mení sa len okolie, naše priority a návyky. Mnohé z nich však narúšajú systematickosť spánkového režimu. Nad vážnymi dôsledkami nedostačujúceho, respektíve prerušovaného spánku uvažujeme, až keď ním ohrozíme vlastné zdravie alebo iné životné hodnoty. Únava sa najčastejšie spája so stresom a vypätím. To hovorí za mnoho! Všetci potrebujeme spánok rovnako pravidelne a intenzívne. Ideálne je vymedziť si 6-8 hodinový nočný pokoj bez budenia a vytrhávania zo spánku.

Buďte k vlastnému zdraviu ohľaduplnejší a pred spaním si vytvorte ideálne podmienky. Počas spánku sa potrebujeme zregenerovať fyzicky aj duševne. Do ďalšieho dňa sa preto zobúdzajme vitálni a schopní čo najrýchlejšie sa dostať z postele. To, ako sa dokážete sebarealizovať počas dňa, závisí aj od príjemných večerných až nočných návykov.

Spánok je pre všetkých! Preto mu venujme dostatočnú pozornosť

Dajme zelenú ľahkej, ale zato výživnej večeri a pred spaním nekombinujme rôzne nápoje. Vlažná voda je ideálnym ozdravením, avšak v malom množstve. Pri výbere čajov aspoň tri hodiny pred spaním minimalizujte tie, ktoré podporujú trávenie. Hrozí, že nielen častejšie budete odbiehať na WC, ale škvŕkanie v bruchu vás poženie k chladničkám. Pred spaním neriešte žiadne konflikty a svoju pozornosť neupriamujte na náročné a problematické úlohy.

Ideálne je stanoviť si presný čas, kedy cez pracovný týždeň pôjdete do postele. Spite v miestnosti bez svetiel, televízie a predovšetkým mobilov. Skontrolujte, aby teplota v izbe nepresiahla rozmedzie od 15 do 20°C. Zvyknite si na spánok v absolútnej tme a tichu. Pred spaním si doprajte horúci kúpeľ, meditačné cvičenie a hudbu. Spite v príjemnom a vzdušnom odeve pod jednou tenšou prikrývkou. Podporte svoj zdravý spánok kvalitným anatomickým matracom a do postele odchádzajte len v príjemnej spoločnosti s maximálne jednou dobrou knihou.

Foto: pixabay.com