Dizajn vás môže nalákať, aj odradiť

Autor: Lenka Michalková, Publikované: 15. marca 2013

Je to naozaj tak. Dizajn totiž nie je len to ako vec, či výrobok vyzerá. Je to aj o tom akú má spĺňať funkciu. Tiež sa berie do úvahy celkové vizuálne pôsobenie na človeka. Pokiaľ má vec pôsobiť príjemne a tak aj pôsobí, všetko je v najlepšom poriadku.

Všetko so všetkým súvisí

Móda a dizajn so sebou maximálne súvisia. Nie je veľmi zložité dostať sa na stránky módnych časopisov, či otvoriť záložku, ktorá vám odkryje svet dnešnej ultra modernej módy. Tá ponúka čosi viac, než len bežné oblečenie.

Na módnych prehliadkach nás obyčajných smrteľníkov často zaskočí fakt, že kusy odevu, ktoré vidíme na móle sú prakticky nepoužiteľné. Tu však nejde o praktickú stránku. Tak ako sa maliar, hudobník, či elektrikár dostáva od úplného začiatku len k základom svojho odboru, tak začína aj módny návrhár, či dizajnér. Po určitom čase však tento základ nespĺňa očakávanie tvorivého človeka ktorý cíti, že má naviac. Až tu sa začína tá pravá cesta, ktorá môže človeka nielen uživiť, ale rovnako aj zabaviť.

Mnohokrát sa však takéto pokusy končia sklamaním. Z jednej strany to môže byť chyba človeka, ktorý vytvára. Možno ešte nedospel do štádia, ktoré by preňho znamenalo pokrok. Možno sa do ďalšej fázy dostal predčasne a možno na túto fázu proste nemá. Nech sa rozhodne akokoľvek je jasné, že začiatky v hocijakom odbore by sa nemali zanedbať. Na druhej strane je možno chyba v publiku. Často sa stáva, že sú ľudia v tom čo robia naozaj skvelí, avšak ich postupy, metódy, alebo výsledky sú dosť netradičné. Odlišnosť je u nás stále málo tolerovaná. Stretáva sa skôr s nepochopením. To čo vidíme na prehliadkových mólach je väčšinou výsledok tvrdej driny ľudí, ktorí svoju prácu robia dobre a našli si svoje publikum, ktoré od nich očakáva práve to, čo robia.

Zladiť svoj domov so svojo dušou

Dizajn nás sprevádza pri každom kroku nášho života. To, čo si v obchode kúpime má často nejaký prvok, ktorý nás upúta. Či sa už jedná o tričko, topánky, obal jogurtu, alebo fľašku vína. Tvar, farba, materiál… toto všetko je len zlomok toho, čo vnímame v prvých sekundách kontaktu v danou vecou. Z toho vlastne vyplýva, že naše obliekanie, náš domov, celý náš život zdobíme a upravujeme podľa svojich túžob, podľa svojich potrieb a sympatií.

Problém však nastáva, keď si máte zvoliť napríklad výzor, či dizajn webu, ktorý by mal nalákať niekoho iného. Vám sa daný výzor stránky páčiť síce môže, avšak cieľová skupina ho odmietne. Čo robiť? V prvom rade je vždy potrebné spoznať túto cieľovú skupinu. Je to úplne rovnaká situácia, ako keď si vyberáte tričko na seba. Tak ako spoznávate svoje pocity z materiálu a farby, musíte spoznať pocity iných ľudí.

Foto: Pixmac.sk, Jerine Lay – flickr